← Strona główna Grupy PFR

Cyberbezpieczni, czyli ile młodzi wiedzą o internetowych zagrożeniach – podsumowanie II. edycji Projektu

Fundacja PFR
Cyberbezpieczni, czyli ile młodzi wiedzą o internetowych zagrożeniach – podsumowanie II. edycji Projektu


W kontekście dynamicznego rozwoju technologicznego oraz coraz większej roli cyfrowości w naszym społeczeństwie, edukacja młodego pokolenia, które spędza znaczną część swojego wolnego czasu 
w Internecie, zdaje się kluczowa. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju już po raz drugi włączyła się do ogólnopolskiego programu rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli Cyberbezpieczni. W efekcie koncentracji na budowie kompleksowego podejścia do realizacji założeń projektu, wyedukowano prawie 7 tysiący osób z całej Polski.

Projekty takie, jak Cyberbezpieczni stanowią istotny krok w budowie bardziej odpornego i świadomego społeczeństwa wobec zagrożeń cyfrowych. Nasza Fundacja wyszła z założenia, że najlepszym sposobem na edukację dzieci i młodzieży jest ich nagradzanie, dlatego jednym z końcowych, ale wyjątkowo istotnych, elementów była organizacja Ogólnopolskiego Konkurs i Testu wiedzy o cyberbezpieczeństwie. Ostatecznie wzięło w nim udział ponad 3,5 tysiąca uczniów szkół podstawowych i średnich! Jednak nie sama frekwencja, a osiągnięte, wysokie, wyniki zaskoczyły nas najbardziej, oczywiście pozytywnie.

– mówi Karol Izdebski, ekspert ds. organizacji edukacji

To była nie tylko świetna okazja do sprawdzenia się w starciu z hipotetycznymi zagrożeniami i cyberprzestępcami, ale również szansa na wygranie atrakcyjnych nagród. Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikat potwierdzający udział w Teście wiedzy, a wyłonieni zwycięzcy zostali obdarowani bonami o wartości 500 zł na zakupy w Allegro!

Fundament projektu „Cyberbezpieczni” stanowią warsztaty dla młodzieży szkolnej i nauczycieli. Aby wiedza ta mogła dotrzeć do jak najszerszego grona, zajęcia były prowadzone nie tylko w formie stacjonarnej, w Centralnym Domu Technologii, ale także online – nasi edukatorzy łączyli się z klasami z całej Polski! Natomiast pedagodzy, w ramach cyklu darmowych webinarów „Piątki dla nauczycieli w CDT”, mogli wzmocnić swoje kompetencje zawodowe w zakresie bezpieczeństwa w sieci.

W ramach podsumowania odbyły się dwa spotkania ewaluacyjne, jedno wewnętrzne i drugie, na które zaprosiliśmy przedstawicieli Partnerów Projektu. Podczas wydarzenia, przy wykorzystaniu różnych metod warsztatowych, przeanalizowaliśmy cały proces organizacji i koordynacji projektu w 2023 roku. Przedyskutowaliśmy wszystkie pozytywne i negatywne aspekty, wszystkie porażki i sukcesy, które zebrane, pomogą nam w ulepszeniu programu, a i innym podmiotom w organizacji podobnych inicjatyw w przyszłości.

Podzieliliśmy się fragmentem ewaluacji organizując ostatni w 2023 roku webinar z serii Piątki dla Nauczycieli. Spotkanie „Mowa nienawiści – czym jest i jak chronić przed nią uczniów” przygotował nasz stały prowadzący Marek Grzywna. Podsumował on dotychczasowe działania i wyniki projektu, omówił mowę nienawiści w wieloaspektowym kontekście, i zastanowił się wspólnie z uczestnikami, o czym jeszcze warto uczyć uczniów w kontekście cyberbezpieczeństwa.

Projekt jest finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach ogólnopolskiego programu rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli „Cyberbezpieczni”.

Fundacja PFR
Poprzedni artykuł
Zapraszamy na debatę CDTalks „Jak uczyć o cyberbezpieczeństwie?”
Raport „Cyberbezpieczni” – wyzwania i edukacja dla dzieci i młodzieży
Następny

Zainteresują Cię również