Wiemy, jak uczyć przedsiębiorczości – relacja z debaty eksperckiej CDTalks
Za nami kolejne wydarzenie z cyklu CDTalks, czyli debaty o edukacji. Tym razem ekspertki oraz eksperci zgromadzeni w Centralnym Domu Technologii rozmawiali o tym „Jak uczyć przedsiębiorczości”. W panelu wzięli udział Magdalena Honkowicz, Agnieszka Pierwocha i Marta Czyrkiewicz, czyli autorki najlepszych i wyróżnionych scenariuszy lekcji o przedsiębiorczości w 4. edycji konkursu „Edukacja Jutra”, Agata Białkowska-Samul, Employer Branding Senior Specialist w Allegro, Zbigniew Bujak – trener i edukator CDT, juror w konkursie „Edukacja Jutra” oraz Mateusz Rafał – autor i współautor licznych publikacji, wykładowca akademicki, Dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Debatę moderowała dr Dominika Wiśniewska, menedżerka ds. partnerstw i społeczności Centralnego Domu Technologii. Całą debatę można obejrzeć tutaj: Jak uczyć przedsiębiorczości? Wydarzenie z cyklu CDTalks - YouTube.
Uczestnicy starali się pokazać różne perspektywy edukacji z zakresu przedsiębiorczości, prezentowali, jakie metody ich zdaniem mogą być najskuteczniejsze i co pozwoli angażować młodzież, ale przede wszystkim zastanawiali się, gdzie szukać pomysłów na lekcje, aby pomóc młodzieży zrozumieć czym jest biznes, jakie wyzwania czekają każdego, kto zdecyduje się prowadzić swoja firmę i jakie zagadnienia warto znać, aby robić karierę jako przedsiębiorca. Nie unikano także pytań o to, jak wytłumaczyć młodym ludziom czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i dlaczego trzeba rozumieć znaczenie zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego.
Zapytany o to jak nauka przedsiębiorczości na wczesnym etapie edukacji wpłynie na młodych ludzi, Mateusz Rafał podkreślił, że powstanie BiZ-u jest odpowiedzią na potrzeby rynku i pomoże on uczniom nie tylko lepiej zrozumieć finanse indywidualne, ale także nauczy ich pracy zespołowej. Matura z Biznesu i Zarządzania to jedyny przedmiot maturalny, z którego ocena jest wyciągana zarówno z pracy pisemnej, jak i (w 30%) z części projektowej. Agnieszka Pierwocha opowiedziała o tym, dlaczego tak ważne jest, aby dawać młodym ludziom wolność przy wyborze przebiegu zajęć – buduje to bowiem w nich poczucie sprawczości, co się nie zdarza przy pracy na gotowym materiale. O istocie kooperacji i, w jej wyniku, wzmacniania więzi wśród uczniów mówiła Marta Czyrkiewicz. Kolejna laureatka konkursu „Edukacja Jutra” – Magdalena Honkowicz – poruszyła temat tego, jak zaciekawić młodzież, często nudnymi i trudnymi tematami finansów i podatków – edukatorka podkreśliła, że najważniejsza jest forma przekazu i uwzględnienie zainteresowań uczniów, np. posługując się nowymi aplikacjami. Jej zwycięski scenariusz lekcji jest doskonałym przykładem na to, że można o rzeczach skomplikowanych mówić w przystępny sposób.
Agata Białkowska-Samul zauważyła, że nowy przedmiot maturalny nauczy młodych ludzi przystosowywania się do zmian. W swojej wypowiedzi ekspertka Allegro powołała się na model rozumienia świata zaprezentowany w 2020 roku przez amerykańskiego futurologa Jamaisa Cascio – koncepcję BANI (brittle (ang. kruchy), anxious (ang. niespokojny), non-linear (ang. nielinearny), incpreceptible (ang. niezrozumiały). Panelistka zauważyła, że BiZ obudzi w uczniach pewność siebie, gotowość i śmiałość w podejmowaniu decyzji, a także wyposaży ich w kompetencje miękkie i umiejętność wykorzystywania nowinek technologicznych w codziennej pracy.
Zbigniew Bujak, który jako członek jury konkursu „Edukacja Jutra” zapoznał się ze wszystkimi nadesłanymi scenariuszami, zauważył, że jeszcze niektóre prace należałoby uzupełnić o dozę krytycyzmu i wartości, którymi kierują się współczesne biznesy, takie jak zrównoważony rozwój, ekologia, odpowiedzialność czy impact społeczny.
Wszyscy paneliści zgodnie stwierdzili również, że trzeba zmienić podejście do popełniania błędów – pozwolić sobie na nie, nauczyć się postawy testera i asystenta, rozwijać się wspólnie z uczniami i pokazywać im, że porażka nie jest czymś złym, a nauczką na przyszłość.
Podczas wydarzenia nie tylko omawiano metody skutecznej edukacji, ale także podsumowano 4. edycję konkursu „Edukacja Jutra”. Efektem konkursu jest publikacja, w której zgromadzono nagrodzone najlepsze scenariusze zajęć. Jej premiera miała miejsce podczas debaty.
Temat edukacji z zakresu przedsiębiorczości jest teraz aktualny, ponieważ od września do szkół ponadpodstawowych wejdzie nowy przedmiot maturalny – Biznes i Zarządzanie. Publikacja ze scenariuszami lekcji może zainspirować nauczycieli i pomóc im w stworzeniu własnych autorskich pomysłów na lekcje BiZ.