Przejdź do treści

Świat Pieniądza: Poznaj wyniki konkursu!

Aktualności Data publikacji: 28 lipca 2021

Prawie 1300 uczniów wzięło udział w warsztatach lemowskich w CDT

W ramach projektu „Rok Lema w CDT” zespół edukacyjny CDT przygotował ofertę warsztatów, do których inspiracją była twórczość Stanisława Lema. Łącznie w semestrze letnim 2021 odbyło się prawie 70 bezpłatnych warsztatów dla dzieci i młodzieży. Realizowane w czasie projektu Zajęcia miały na celu zarówno rozwijanie umiejętności cyfrowych, jak i popularyzowanie twórczości Stanisława Lema.

Pierwszy z warsztatów „Bajek Lema ciąg dalszy” przeznaczony był dla uczniów klas 1-3. szkoły podstawowej. W czasie 90 minutowych zajęć zdalnych edukatorzy CDT wyjaśniali uczestnikom zagadnienia naukowe, jakie pojawiały się w dziełach Stanisława Lema i łączyli je z aktywną nauką podstaw programowania. Zajęcia były prowadzone w duchu metodologii STEAM, a jednym z ich założeń było rozwinięcie u uczestników umiejętności krytycznego myślenia, kreowania i przedstawiania historii czy rozstrzygania problemów. Głównym zadaniem uczestników było samodzielne zaprogramowanie w aplikacji Scratch JR opowieści na postawie bajki Skarby Króla Biskalara Stanisława Lema. Dzieci wcieliły się w bohatera utworu – konstruktora Kreacjusza – aby następnie rozwiązywać zagadki, programować interfejs i rozwijać historie zgodnie z własną koncepcją.

Warsztaty „L.E.M. Bot” skierowane były do starszych uczniów (klasy 6-8.) szkół podstawowych. W czasie zajęć uczestnicy rozwijali umiejętności programowania, poznali działanie prostego chatbota, a także zgłębiali wiedzę na temat twórczości pisarzy utworów z gatunku fantastyki. Celem warsztatów było poznanie innowacyjnych narzędzi technologicznych i doskonalenie zdolności kreatywnego myślenia. W tym celu uczestnicy stworzyli własne Fan-Fiction, czyli autorską wersję opowiadania Sci-fi. Młodzież miała możliwość zaprojektowania, a następnie zaprogramowania dalszego przebiegu historii. Uczniowie samodzielnie stworzyli w aplikacji LandBot chatboty, które opowiadały wcześniej wymyśloną interaktywną historię.