Edukacja sposobem na fałszywe informacje
Wśród zagrożeń, które pojawiły się wraz z rozwojem technologii na naszą uwagę zasługują szczególnie te wpływające na nasz odbiór rzeczywistości, czyli związane między innymi z przepływem informacji. W czasach, gdy większa część naszej aktywności prywatnej i zawodowej dzieje się w internecie, warto nauczyć się jak selekcjonować informacje i wybierać te prawdziwe. Dlatego Fundacja PFR zaangażowała się w program walki z nieprawdziwymi informacjami i wspiera kampanię Polskiej Agencji Prasowej skierowaną na walkę ze zjawiskiem tzw. fake news.
Natłok wiadomości jakie codziennie trafiają do nas z wielu źródeł wymaga weryfikacji i selekcji. Jednak umiejętność wyboru i krytycznego podejścia do tego, co czytamy czy słuchamy nie jest rzeczą łatwą. Trzeba się jej nauczyć. Dlatego wspólnie z ekspertami Polskiej Agencji Prasowej nasza Fundacja wraz
z zespołem Centralnego Domu Technologii przygotowała zestaw działań edukacyjnych, które mają wspierać nauczycieli, rodziców oraz inne osoby zainteresowane technologiami informacyjnymi w procesie edukacji dzieci i młodzieży.
Nasze działania przybrały kilka form. Po pierwsze przyłączyliśmy się do ogólnopolskiego wydarzenia FakeHunter Challenge realizowanego wspólnie przez PAP oraz GovTech Polska. Miało ono na celu zwrócenie uwagi na problem jakim są nieprawdziwe treści oraz zachęcenie młodzież i dorosłych do aktywnego włączenia się w walkę z fałszywymi informacjami. Przez trzy dni uczestnicy projektu szukali wokół siebie podejrzanych wiadomości i zgłaszali je do organizatorów. Osoby, które wykazały się największą wnikliwością i refleksem mogły liczyć na nagrody w konkursie. Fundacja PFR została Partnerem wydarzenia.
Ponadto opracowaliśmy materiały edukacyjne dotyczące fake news – infografikę oraz animację, które zamieściliśmy na kanałach komunikacji Centralnego Domu Technologii, a także przekazaliśmy naszym partnerom oraz społeczności Centralnego Domu Technologii. W osobnym mailingu wysłaliśmy także do nauczycieli skupionych wokół CDT infografikę, zachęcając ich do wykorzystania jej w czasie zajęć z uczniami. To działanie spotkało się uznaniem edukatorów zarówno ze względu na ważność tematu, jak i jakość przesłanych materiałów.
Włączając się do projektu edukacyjnego PAP, postanowiliśmy dotrzeć do tych grup, które w naszym odczuciu w pierwszej kolejności czuwają nad przygotowaniem młodych ludzi do krytycznego podejścia do treści napływających z internetu. Dlatego właśnie skierowaliśmy naszą uwagę głównie na nauczycieli i rodziców.– mówi Magdalena Grzankowska, Prezes Fundacji PFR
Kolejnym krokiem było dodanie tematu fake news do naszych cyklów edukacyjnych. W tym celu zaprosiliśmy Prezesa PAP Pana Wojciecha Surmacza do udziału w odcinku „CDT, czyli Codzienna Dawka Technologii”. Podczas webinaru, Pan Prezes opowiedział w jaki sposób prosto i skutecznie można walczyć z infodemią, czyli rozprzestrzenianiem się fałszywych informacji w mediach. Całe nagranie jest dostępne na kanale YouTube Centralnego Domu Technologii.
Wszystkie podjęte działania, to oczywiście kropla w morzu potrzeb. Jednak ten pierwszy krok jest potrzebny, aby uzmysłowić powagę tego tematu i uczulić zarówno osoby młode, jak i te doświadczone jak wiele zła może wyrządzić zaufanie do fałszywej informacji, a także bezrefleksyjne przekazywanie jej dalej.