Przejdź do treści
WAŻNE

Fundacja PFR dla powodzian: Ruszył Program Grantowy „Odbudowa i Wsparcie”

Aktualności Data publikacji: 29 lipca 2024

Cyfrowy Kierunkowskaz w roku szkolnym 2023/24

Autor Oliwia Łapka Specjalistka ds. komunikacji | Fundacja PFR | Centralny Dom Technologii

Od 2019 roku Centralny Dom Technologii codziennie jest odwiedzany przez dzieci i młodzież. Nie inaczej było w trakcie ostatniego roku szkolnego. Właśnie zakończyliśmy 3. edycję projektu Cyfrowy Kierunkowskaz. W tym czasie odwiedziło nas 703 uczestniczek i uczestników, dla których przeprowadziliśmy 148 godzin zajęć.

Cyfrowy Kierunkowskaz w swoim założeniu rozwija kompetencje cyfrowe wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W ramach tegorocznej edycji, uczniowie mieli okazję wziąć udział w szeregu innowacyjnych warsztatów technologicznych. Zajęcia były prowadzone w metodyce STEAM, rozwijając przy tym kluczowe kompetencje przyszłości.

Dostosowaliśmy scenariusze warsztatów do różnych grup wiekowych, od 7 do 19 lat. Miały one na celu nie tylko przekazanie wiedzy technicznej i programistycznej, ale także rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, współpracy i kreatywności. Projekt Cyfrowy Kierunkowskaz po raz kolejny udowodnił, że nauka nowych technologii może być fascynującą przygodą. Uczniowie mieli szansę pracować na nowoczesnym sprzęcie, tworzyć własne projekty i rozwijać swoje zainteresowania w dziedzinie technologii cyfrowych.

Tematyka warsztatów obejmowała m.in. cyberbezpieczeństwo, cyfrową przedsiębiorczość, projektowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych, programowanie i robotykę, druk 3D i wzornictwo przemysłowe oraz podstawy sztucznej inteligencji.

Dla najmłodszych zorganizowaliśmy zajęcia koncentrujące się na nauce podstaw programowania wizualnego, gdzie uczestnicy tworzyli własne historie i gry. W trakcie warsztatów zwracano uwagę na radzenie sobie z negatywnymi emocjami, wykorzystując koncepcję porozumienia bez przemocy. Przygotowaliśmy również kurs, w którym dzieci uczyły się programowania robotów edukacyjnych. Uczestnicy mieli okazję tworzyć trasy przejazdu dla robotów oraz programować interaktywne postacie, co wprowadzało ich w świat sztucznej inteligencji.

Starsze dzieci miały możliwość projektowania przestrzeni miejskiej w trzech wymiarach, ucząc się podstaw programowania oraz budowy inteligentnych rozwiązań, które mogłyby poprawić jakość życia w miastach. Inne zajęcia łączyły edukację ekologiczną z praktycznym konstruowaniem robotycznych zwierząt. Uczestnicy poznawali również historię warszawskich neonów, projektując własne neony w technologii 3D.

Dla uczniów szkół ponadpodstawowych przygotowaliśmy zajęcia, które wprowadzały ich w świat sztucznej inteligencji, ucząc tworzenia chatbotów oraz stron internetowych na temat segregacji śmieci. Młodzież miała także okazję rozwijać umiejętności przedsiębiorcze, planując własne biznesy i zgłębiając zasady zrównoważonego rozwoju.

Dziękujemy, że tak licznie odwiedzacie CDT, a my już zaczynamy pracę nad kolejną edycją i kontynuujemy budowanie wsparcie młodego pokolenia w zdobywaniu kompetencji niezbędnych w cyfrowym świecie. Tymczasem, już zapraszamy do CDT na letnią odsłonę naszej oferty edukacyjnej.

Projekt współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej animacji, podsumowującej 3. Edycję Cyfrowego Kierunkowskazu: