Centralny Dom Technologii obchodzi 2. urodziny
Dynamika procesów zachodzących we współczesnym świecie stanowi wyzwanie w wielu obszarach życia społecznego i gospodarczego. Jednym ze skutecznych sposobów na radzenie sobie ze zmianami jest solidne przygotowanie i znajomość mechanizmów rządzących nimi. Jednak zrozumienie zmian wymaga wiedzy i kompetencji, które nabywa się przez całe życie. Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju postanowiła wyjść naprzeciw potrzebom w tym zakresie i stworzyła Centralny Dom Technologii, czyli miejsce, w którym środowiska naukowców, inwestorów i praktyków edukacji mogą się spotkać i wspólnie kreować świat polskich innowacji i przygotowywać młode pokolenie na przyszłość. Dzisiaj znany już CDT obchodzi drugie urodziny i wspólnie ze społecznością skupioną wokół branży edtech podsumowuje dokonania i pokazuje plany na nadchodzące miesiące.
Centralny Dom Technologii powstał w 2019 roku. Podstawowym celem jego utworzenia przez Fundację PFR było wzmacnianie kompetencji przyszłości wszystkich pokoleń. Od samego początku zespół edukacyjny tworzył ofertę warsztatów i szkoleń dostępnych dla każdego. Zajęcia były bezpłatne, ogólnodostępne, a zakres tematyczny obejmował projektowanie i druk 3D, programowanie, robotykę oraz obszary ekologii i przedsiębiorczości. Wszystkie zajęcia prowadzono w duchu metodologii STEAM, stawiając na interdyscyplinarne podejście, bazowanie na doświadczeniu, krytyczne myślenie i pobudzanie kreatywności uczestników. Początkowo wszystkie zajęcia odbywały się w siedzibie CDT na ul. Kruczej 50 w Warszawie. Po zamknięciu szkół, spowodowanym wybuchem pandemii, cały proces edukacyjny przeniesiono do Internetu i wówczas rozpoczął się zupełnie nowy etap funkcjonowania, obejmujący zajęcia hybrydowe oraz warsztaty prowadzone całkowicie online. Ten ruch okazał się niezwykle wartościowy, ponieważ nowe formaty zajęć – hybrydowe warsztaty technologiczne dla klas i ogólnodostępne internetowe „Lekcje z CDT” prowadzone na żywo − umożliwiły udostępnienie oferty edukacyjnej na obszar całego kraju. W zajęciach realizowanych online dla klas brały udział dzieci i młodzież z całej Polski, także z małych miejscowości oddalonych od dużych centrum kulturalnych i edukacyjnych.
Stopniowo do oferty skierowanej do młodszego pokolenia, włączono szkolenia i warsztaty dla osób dorosłych, przede wszystkim nauczycieli i edukatorów, oraz dla tzw. Cyfrowych Debiutantów, czyli wszystkich, dla których nowe technologie to wciąż terra incognita. W ten sposób udało się osiągnąć taką skalę działań, jakich nie prowadzi w Polsce chyba żadna instytucja wspierająca edukację.
W ostatni dzień lata Fundacja PFR razem z zespołem Centralnego Domu Technologii świętowali 2. urodziny CDT. Mimo młodego wieku osiągnięcia zespołu edukacyjnego robią wrażenie. Zaprezentowano je podczas uroczystej gali, w której uczestniczyli przedstawiciele władz PFR, przedstawiciele Partnerów biznesowych i instytucjonalnych CDT oraz członkowie społeczności edukacyjnej i edtechowej.
Jakość, różnorodność i dostępność materiałów dydaktycznych sprawia, że pole oddziaływania naszych treści edukacyjnych jest dużo większe niż są to w stanie uchwycić statystyki. Dotarliśmy do miejsca, gdzie zgromadzeni wokół nas nauczyciele i uczniowie zaczynają wracać na nasze kolejne zajęcia i pytać z dużym wyprzedzeniem co planujemy, aby móc własne kalendarze uzupełnić o nasze wydarzenia. I to jest prawdziwą miarą sukcesu
– mówi Magdalena Grzankowska, Prezes Fundacji PFR
Na nadchodzący semestr zespół przygotował jak zwykle bardzo bogatą ofertę działań i projektów. Zajęcia będą prowadzone stacjonarnie, hybrydowo i online. Niezmiennie do CDT zaproszone są dzieci, młodzież, osoby dorosłe i Cyfrowi Debiutanci. Dla każdej z tych grup oprócz warsztatów planowane są kursy, działania wspierające edukację, spotkania eksperckie oraz projekty społeczno-edukacyjne tworzone wspólnie z zespołem Fundacji PFR, jak na przykład konkursy w ramach „Roku Lema w CDT” czy druga edycja konkursu dla nauczycieli na najlepszy scenariusz lekcji „Edukacja Jutra”. Duże zainteresowanie uczestników gali urodzinowej w CDT wzbudził robot Pepper, który zapowiedział swój udział w działaniach edukacyjnych i badawczych realizowanych przez CDT wspólnie z Uniwersytetem SWPS w nadchodzących miesiącach.
Z cała pewnością warto śledzić działalność Centralnego Domu Technologii, ponieważ jest to miejsce, które gwarantuje wysoką jakość treści dydaktycznych, dużą ofertę edukacyjną dopasowaną do potrzeb różnych grup odbiorców, ale przede wszystkim umożliwia obserwowanie aktualnych trendów w zakresie innowacji edukacyjnych.
Partnerem Strategicznym Centralnego Domu Technologii jest Operator Chmury Krajowej, Partnerem ścieżki edukacyjnej „Cyfrowa przedsiębiorczość” jest firma Allegro, partnerem ścieżki edukacyjnej „Ekologia” jest firma Żabka.